مقاله نور و ظلمت

20

نور و ظلمت

 مقدمه:

  نزدیکی عید اهل بیت و غدیر ما را برآن داشت تا نکاتی چند در دو اصل خطیر ولایت و برائت بیان کنیم. تا حدود و بایسته های آن به وضوح روشن شود و چراغ راه محبان راستین اهل‌بیت عصمت و طهارت باشد .

  دراین نوشتار سعی داریم مشخصه هایی را رعایت کنیم ؛ از جمله:

  • دسته بندی های روشن
  • اختصار و رسایی متن
  • شمول بر تمامی مطالب

  در اینجا فقط منظومه‌ای از عقاید خود را بیان می داریم تا خوانندگان محترم با مدعیات ما آشنا شوند و در صورت علاقه مندی در مدارک و دلایل آن پژوهش به عمل آورند.

  البته به قدر مجال این گفتار سعی می شود مباحث آسیب شناسانه و  مناسب با شرایط خطیر کنونی ارائه گردد .که امیدواریم مورد رضایت خوانندگان محترم قرار گیرد.

جهت دانلود می توانید بر روی آیکن زیر کلیک کنید

قسمت اول

download-icon

قسمت دوم به صورت کامل

download-icon

قسمت دوم در هفت بخش

بخش اول

download-icon

بخش دوم

download-icon

بخش سوم

download-icon

بخش چهارم

download-icon

بخش پنجم

download-icon

بخش ششم

download-icon

بخش هفتم

download-icon

این مقاله به صورت بخش بخش روی سایت قرار داده می شود منتظر های قسمت های دیگر مقاله باشید…

این ویراست،ویراست اول مقاله بوده و در صورت توفیق قسمت های دیگر این مقاله اضافه خواهد شد

این مقاله بیانگر تحقیقات و باورهای شخصی مؤلف آن است و نباید آن را به عنوان مرجع رسمی در بیان عقاید شیعیان به حساب آورد.

از شما دوستان تقاضا میشود جهت یاری ما این مقاله را بدون کمی و کاستی در فضای مجازی منتشر کنید

و من الله توفیق

گفتگو ها20 دیدگاه

  1. تشکر فراوان از این که این قلیل را اجر مینهید.
    در مورد اضافه کردن اون زیرساخت، منم مثل شما چندان موافق نیستم. اصلا چیز دیگری هم به نظرم رسید. به نظرتون وجود دو مبنای نسبیت گرایی و تکثر گرایی، آیا ذکر هر دو مبنا لازم است. (البته من دقیقا از بار هایی که این اصطلاح ها، به همراه خود میآورد، اطلاع ندارم)

    در مورد نقد آخر، کلام شما درست است. منتهی عبارتی که در مقاله هست، موهم این است که اگر شخص قطع به صحت این تعیین داشته باشد، باز هم حجیتی برای این تعیین ندارد نه از جهت تبعیت از رای مردم و نه از جهت تبعیت از قطع. لذا خواننده ، وقتی این عبارت را میبیند گمان میکند که منظور شما این است که حتی اگر فرد، قاطع به صحت این تعیین بود، باز هم حق ندارد کمکی در آن تعیین کند. بلکه باید صبر کند ببیند که از جانب خداوند چه تعیینی صورت میگیرد؟
    اگر چنین چیزی منظورتان نیست، پیشنهاد حقیر این است که عبارت را کمی تغییر دهید تا این توهم برطرف شود. چون اگر این توهم از توهم هایی هست که اگر برای خواننده پیش بیاید و منظورتان را درست متوجه نشود، کل مقاله را محکوم میکند و فکر میکند که نویسنده یک متحجر است که ارزشی برای حسن و قبح ، ورای شریعت دینی، حتی در صورت حصول قطع، قائل نیست.

    • مدیریت

      سلام
      برخی میان آنها به معنای واقعی فرقی نمی گذارند اما طبق بینش بعضی کثرت گرایی در مقام داوری معنا می یابد و نسبیت در خود معرفت است .بلاخره چه ما قدرت داوری در مورد معارف را و چه توان شناخت اصل حقیقت را از افراد بگیریم باید به این نتیجه برسیم که همه از جهت رأی در شرایط مساوی قرار دارند.
      در مورد غامض بودن عبارت با شما موافقم و ان شاء الله در ویراست بعدی رساتر خواهد شد .اگر متن پیشنهادی هم داشته باشید بر من منت گذاشته اید.
      البته باید توجه داشت ما در اینجا با انتخاب یک شخص مواجهیم و می خواهیم بگوییم تشخیص آن از عهده‌ی افراد عادی خارج است و این در جزئیت خود با توان کلی عقل در تشخیص حسن و قبح تضادی نخواهد داشت.

  2. این قسمت ((ما برای دنباله روی اکثریت به فرض که عالم و عادل هم باشند و درستی رأیشان قطعی باشد ، حجتی نداریم ))به ظاهرش مخدوش است. چون اگر ما قطع به درستی مسیرشان طبق باید ها و نباید های معتبر خودمان داریم، چه باوری بالا تر از قطع؟ قطع مگر حجت نیست؟

    آیا منظور شما این است که چون نهی داریم و در تعارض قطع ناشی از امور غیر تعبدی، با تعبدات و نهی وارد شده، باید به نهی تعبدی توجه کرد، حجتی نداریم؟؟ و مرادتان این است که چون نهی داریم، پس نباید قطع حاصل شود و نتیجتا حجتی نداریم؟

    و یا اصلا چنین مطالبی مد نظرتون نیست. بلکه منظورتان از قطعی بودن درستی رایشان این است که ولو در برخی مسائل بدانیم که درست میگویند اما نباید تبعیت کتیم. مثلا اگر میدانیم که در مورد شهرسازی، درست عمل میکنند، ولی حق نداریم به آن ها کمک کنیم و جزء اعوان ظلمه شویم ؟

    خلاصه ، این بخش خیلی واضح نیست. این که مراد از درستی رای، رایشان در چه موردی و چه سنخ مساله ای هست؟

    • مدیریت

      سلام
      خیلی از شما متشکرم که برای مطالعه مقاله وقت گذاشتید و با اینکه نسبت به مشغله شما آگاهی دارم امیدوارم قدر الطاف حضرتعالی را بدانم .
      امیدوارم این بضاعت اندک یادداشتی باشد تا فضلا و مدققین مثل شما که حقا ایشان را لایق تر از خود می‌دانم ، با استفاده از آن ، دست به نگارش آثاری در این سبک بزنند.
      این مقاله کار بسیار سنگینی پیش رو دارد و قسمت های زیادی از آن مانده است و امیدوارم آقایان یاریگر بنده باشند.
      اما در مورد فرموده شما :
      یک بخش مربوط به نگارش بود که انشاء الله در ویراست بعد حتما اصلاح لازم صورت می‌گیرد.
      بخش دیگر تذکر به جایی در مورد دسته بندی اطلاعات بود که حتما مورد توجه قرار خواهم داد.
      اما در مورد سؤال اول : منظور نفی ساختارهای دیگر تعیین حاکم در صورت وجود نصب الهی است در جواب کوردلانی که اصل نصب را در کنار دموکراسی لحاظ می‌کنند.
      اما آن مورد که به زیر ساخت‌های دموکراسی افزودید . اساسا این گزاره زیر ساخت خود نسبیت ارزشها و پلورالیسم است و قطعا مهم می باشد؛ اما به نظر بنده هم با وجود ذکر آن دو شاید نیازی به درج این مورد نیست. ولی باز هم بیشتر باید اندیشه کنم.
      در مورد نقد آخر: در مسائل عمرانی و یا تکنولوژی منظور نبوده و تنها در حیطه بحث که مربوط به تعیین حاکم است ، می‌باشد . هم وجود پرهیزهای شارع در این مورد مد نظر بود و هم اینکه در نهایت اگر به درستی رأی ایشان قطع داشته باشیم باز حجیت برای نظر ایشان نیست، بلکه برای قطع مستقل خود ماست و ما در تبعیت از قطع خود و نه رأی ایشان مجازیم.

  3. به ۵ مبنایی که در مورد دموکراسی ارزشی مطرح کردید، یک زیرساخت ششم به نظر میرسد. و آن: تجویز خطا در امر حکومت. چون انسان ها خودشان معترف به اشتباهاتشان در امر حکومت و رای دادن و … هستند و این یک اصل قطعی و مسلم است و تاریخ بار ها آن را اثبات کرده است، پس این که دموکراسی را بر انتصاب و قانونگذاری الهی ترجیح دهند، یعنی راه خطا پذیری و مرجوح پذیری را در حکومت باز کرده اند در حالی که میتوانستند با انتخاب حکومت الهی، بهترین حالت را از جهت عصمت از خطا، داشته باشند.
    البته نمیدونم اضافه کردن این قید به عنوان زیرساخت ، جالب هست یا نه.

  4. در مقاله شماره دو، در ص ۴ ، بعد از ((با اثبات و پذیرش اصل نصب)) حتما ویرگول گذاشته شود. چون ممکن است لفظ اصل نصب برای خواننده ، آشنا نباشد و در خواندن گیج شود.
    در ص ۷ فراز :(( به اعتقاد ما هیچ نظام تعیین حاکمیت نزد انسان خدا باور جایگزینی برای انتخاب الهی نخواهد بود.)) متن واضح نیست. آیا نباید هیچ نظام تعیین حاکمیتی ، باشد؟ لطفا ویرگول هم بگذارید.

  5. من نصف مقاله شماره دو را خواندم. و نظراتی مطرح میکنم. امیدوارم این نظرات به عنوان تشکر از زحمات شما تلقی شود.

    در موقع نوشتن و تنظیم و تدقیق مطالب، علی القاعده یک سری مطالب هست که مطرح کردن آن در مقاله، زیاد، جالب نیست. و در اصطلاح ممل است. ولی برای کسب مطالب مقاله، شما چاره ای جز خواندن و برسی آن ها نداشتید. مثلاروایات و آیاتی که اثبات کننده بسیاری از مطالب مقاله هست، همچنین امثله ای که در مورد هر یک از تیتر ها به ذهن میرسد ولی به دلیل طولانی نشدن مقاله آن را مطرح نمیکنید. همچنین آسیب شناسی ها، مصداق یابی ها و …. که یک نویسنده مقاله ، برای اتقان مقاله آن ها را میخواند و برسی میکند اما از انعکاس همه ی آن ها در مقاله، خودداری میکند. پیشنهاد من این است که این اطلاعات هم حفظ شود. نه این که منتشر شود. اما حتما حفظ شود تا روز مبادا از آن استفاده کنید. مثلا اگه کسی از شما برای درج نسبیت گرایی در نظریه دموکراسی، مدرک خواست، شما میتوانید بدون معطلی به آن فایل ذخیره شده رجوع کرده و مدرک و مثال و توضیح برایش ارائه دهید.

  6. سلام علیکم. ارادت
    هم اکنون مشغول خواندن مقاله شماره دو هستم(پیرامون خلافت) و ان شا الله نظرم رو که حد اقلش دقت و متانت مقاله هست ، بعد از قرائت درج میکنم.

    تلگرامتان را هم لطفا چک کنید.

    • مدیریت

      سلام علیکم
      امیدوارم با نظرات سازندتون ما رو در ادامه مسیر یاری کنید
      منظورتون تلگرام مدیریته؟

  7. با سلام خدمت مدیریت سایت مقاله نور و ظلمت رو خوندم مطالب خوب و مفیدی بود امیدوارم اشتراک گذاری اینگونه مقالات رو ادامه بدید

    • مدیریت

      سلام و خسته نباشید خدمت شما
      به علت نبود نیرو و وقت کافی کار به کندی پیش می رود اما در نظر دارم باز هم در آینده ای نزدیک تحولاتی بزرگ در این سایت انجام بدهم
      موفق باشید

    • مدیریت

      از اینکه این مقاله مورد استفاده و پسند شما قرار گرفته است
      ان شاالله در اسرع وقت قسمت های بعدی این مقاله در سایت گذاشته می شود
      برای حمایت از ما لطفا سایت را به دوستان خود معرفی نمایید
      و من الله توفیق

  8. سلام ممنون از مطالب علمی و کاربردیتان، مطالبتان بسیار مرا در فکر فرو برد اطلاعاتم را کامل تر نمود امیدوارم ادامه داشته باشه و هر روز کاملتر بشه.

    • مدیریت

      سلام
      امیدوارم از مطالب خوشتان آمده باشد و بتوانید با کمک آن در ترویج مذهب شیعه قدم بردارید
      یا علی

    • مدیریت

      سلام
      از اینکه به سایت خودتان سر زدید ممنونم
      امیدوارم بتوانیم در روز های دیگر هم شمارا راضی نگه داریم
      یاعلی

پاسخ دهید